Och jag glömde vad jag såg

Dagens historielektion handlade om Hitler och rasbiologi.  Visst, det är det viktigt ämne, men efter att ha behövt älta det under stora delar av skolåren så är jag less. Det hade kanske varit lite mer intressant om vi hade kollat på några andra sidor och aspekter, men vi fick (som vanligt) bara samma gamla fakta. Sen på slutet tänkte läraren att det var dags att väcka oss från vår dröm att Sverige är perfekt och har alltid varit det. Men jag undrar faktiskt hur många det är som har lyckats missa att Sverige var lite kär (och framstående) i idén om rasbiologi. Men allvarligt talat, visste vi bättre? Darwinismen yrade och det var nog lätt att tro att eftersom människan är ett djur måste ju samma sak gälla oss. Men vi människor lär oss inte, men samtidigt försöker vi bättra oss. Det var inte alls många år sedan som svenska museer lämnade tillbaka skelett av auberginer som snoddes när vi ville kolla upp varför det var så mycket stohoj i Australien.
Varför gjorde folk som de gjorde? Antagligen för att de kunde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0